Czy wystarczy mieć dar łatwego nawiązywania kontaktów i wyobraźnię, by zostać PRowcem? A może potrzebne są zgoła inne kompetencje, na przykład lekkie pióro i dystans do rzeczywistości? Być może drzemie w nas prawdziwy artysta w tej branży? Sprawdźmy, kim jest PRowiec z prawdziwego zdarzenia.
Pijarowiec – kto to taki?
Czy wystarczy być pracownikiem agencji PR, by zostać rasowym, stuprocentowym pijarowcem? Zobaczmy, co musi potrafić specjalista ds. public relations. Przede wszystkim musi posiadać bardzo duże zdolności komunikacyjne. To znaczy musi nie tylko jasno się wyrażać, ale także słuchać i obserwować otoczenie. To jednak dopiero początek. Kolejna ważna umiejętność to wyciąganie wniosków, czyli myślenie analityczne. Jest ono niezbędne do tego, by móc zaplanować skuteczne działania pr i przewidzieć wszystkie możliwe konsekwencje tych działań.
Tak więc poszukując odpowiedzi na pytanie: pijarowiec – kto to taki? najpierw przyjrzyjmy się czym jest public relations – definicja tego zjawiska pozwoli nam zrozumieć, kim jest osoba zajmująca się tą dziedziną. Termin public relations oznacza dosłownie publiczne kontakty. Po co i z kim utrzymywane? Chodzi o budowanie pozytywnego wizerunku osoby, firmy czy organizacji i wzbudzanie przychylności przy pomocy dialogu z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym.
A więc piarowiec – kim jest?
Pierwsza odpowiedź: to człowiek dobrze orientujący się w otaczającej go rzeczywistości. A także rozumiejący żyjących w niej ludzi oraz ich potrzeby i motywacje. To jednak tylko punkt wyjścia. Kolejnym etapem jest poznanie i umiejętne wykorzystanie narzędzi pr. Są one niezbędne do tworzenia strategii public relations i osiągania wyznaczonych celów. Podstawowe metody pr to zdobywanie i utrzymanie wartościowych kontaktów, tworzenie ciekawych treści, wykorzystania grafiki w procesie komunikowania się, bardzo dobra znajomość i wykorzystanie narzędzi cyfrowych, programów analitycznych, mediów społecznościowych i wielu innych, bardzo w branży PR pomocnych narzędzi. Pamiętać należy, że działania PR wymagają również całego spektrum wiedzy socjologicznej oraz dobrej orientacji w zagadnieniach marketingu. Przyda się też znajomość mediów, za pomocą których można komunikować się z otoczeniem. Nadążanie za nowinkami technicznymi, światem social mediów i bieżącymi wydarzeniami to kolejna ważna cecha pijarowca. Dochodzi jeszcze praca pod presją czasu i tak zwany deadline, czyli termin, którego należy bezwzględnie dotrzymać. I oczywiście praca w zespole, ponieważ współczesne narzędzia pr wymagają wiedzy specjalistycznej w bardzo wielu różnych dziedzinach. Musimy więc współpracować z wieloma ekspertami. Przykładem takiej wielopłaszczyznowej eksperckiej współpracy może być Commplace – agencja PR. Działa ona w pełnym spektrum możliwości i wykorzystuje jednocześnie wszystkie kanały komunikacji i możliwości najnowszych technologii.
Jak widać, public relations nie jest dziedziną dla osób, które lubią rutynę i spokój w pracy. Przeciwnie, pijarowiec musi mieć poczucie wewnętrznej dyscypliny, chłodną, ale rzeczową ocenę rzeczywistości i z pewnością lubić wyzwania oraz ludzi. Bo tak ostatecznie to oni są jednocześnie klientem, adresatem, odbiorcą i recenzentem wszystkich działań PR.